پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 112172
جنگ سايبري آمريکايي/اسرائيلي عليه ايران تهديدي براي نابودي اينترنت است
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 888

به گزارش فارس پايگاه تحليلي «استاپ وار» مقاله ‌ي به قلم « ميشا گلني » در خصوص «جنگ سايبري آمريکايي- اسرائيلي عليه ايران و تهديد آن براي خود اينترنت» نوشت: جنگ سايبري درگرفته ميان ايران و غرب (آمريکا و اسرائيل) علاوه بر ايجاد مشکلات جدي براي هر دو طرف، تبديل به الگويي براي ديگر کشورهاي دنيا شده که از آن پيروي کنند و براي حل چالش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي خود، وارد چنين جنگ‌هاي تمام عيار سايبري شوند و اين امر درحال از بين بردن شبکه وب در جهان مي‌شود که صدمات جبران ناپذيري به دنياي ارتباطات و اطلاعات خواهد وارد خواهد کرد.

 

*ايران در حال حرکت به سوي اجراي برنام? جنجالي خود يعني ايجاد اينترنت ملي است

چقدر طول مي‌کشد که ايرانياني که در کافي نت‌ها کار مي‌کنند قبل از دسترسي به يک مطلب در فضاي وب دسترسي‌شان به آن قطع شود؟

شواهد جديد که حرکت ايران به سوي اجراي برنام? جنجالي خود يعني ايجاد اينترنت ملي است را نشان مي‌دهد، بازتاب دهند? بالا گرفتن درگيري‌هاي اينترنتي در جهان در يک سال گذشته است.

اوايل سال جاري، درز اطلاعات محرمانه‌اي از کاخ سفيد فاش کرد که ويروس‌هاي اينترنتي که به تأسيسات غني سازي اورانيوم ايران حمله کرده بودند از سوي يک سرويس جاسوسي مشترک اسرائيلي- آمريکايي بوده است.

گفته مي‌شود ايران زير هجوم تعداد بي‌شماري از ديگر حملات سايبري قرار دارد که تأسيسات هسته‌اي و ديگر بخش‌هاي زيرساختي اين کشور را هدف گرفته‌اند.

در ماه جولاي، ايميلي به «ميکو هايپونن» رئيس سرشناس شرکت «F-secure»، شرکت آنتي ويروس فنلاندي، فرستاده شد که در اين ايميل، درباره تأسيسات هسته اي ايران امده است که برنام? هسته‌اي بار ديگر مورد حمله يک کرم اينترنتي قرار گرفته که شبک? هدايت و کنترل تأسيسات ايران را با مشکل فعاليت روبرو کرده است.حتي عجيب‌تر اينکه اين ويروس به کامپيوترهاي آلوده دستور مي‌داده تا در هنگام شب با صداي بلند موسيقي پخش کنند.

به منظور مقابله با چنين حملاتي، دولت ايران قصد دارد کامپيوترهاي خود را از اينترنت جهاني خارج کند و در عوض يک اينترنت داخلي راه اندازي کند که با جهان خارج در ارتباط نباشد. اين اقدام ايران گامي اساسي خواهد بود در راستاي جايگزيني اينترنت با يک سري شبکه هاي عظيم اينترانت که هر يک به منظور تحقق اهداف دولت‌هاي مختلف طراحي شده‌اند.

ايجاد اينترنت داخلي شبکه اطلاعاتي ايران را، نه به طور کامل اما تا حد زيادي از خطر آلوده شدن به ويروس‌هاي جديد نجات مي‌دهد.

برخي کشورها نظير چين و عربستان سعودي از گزينه فيلترينگ و نظارت بر کاربرها به طور گسترده استفاده مي‌کنند اما اين اقدام دولت ايران بسيار فراتر از اين‌ها عمل مي‌کند. اين نتيجه‌گيري را مي‌توان کرد که با اين سيستم، کاربران ايراني به مطالبي که احتمالاً مورد تاييد نباشند،‌دسترسي نخواهند داشت.

«دويد بائر» از وزارت امور خارجه آمريکا در مصاحبه با واشينگتن پست گفت: «اين اقدام دولت ايران به يکپارچگي و انسجام اينترنت ضربه مي‌زند.» وي افزود: «وقتي کشورها بخشي از وب را جدا مي‌کنند تنها شهروندان آن‌ها آسيب نمي‌بينند، همه (کل دنيا) متضرر مي‌شوند.»

اگرچه مشکل وزارت امور خارجه با اين مسئله اين است که اين اقدام ايران در پي حملاتي انجام گرفت که واشنگتن تحت برنامه معروف خود به نام بازي‌هاي المپيک انجام داد. آمريکا و اسرائيل با چنان اشتياقي جاسوسي سايبري را دنبال مي‌کنند که ديگر کشورها را هم به تقليد از آن‌ها واداشته است. به قول معروف از هر دست بدهيد از همان دست پس مي‌گيريد؛ «جو ليبرمن» از سناتورهاي آمريکا خبر داد که ايران حملات مخربي را عليه تعدادي از بانک‌هاي آمريکايي ترتيب داده بوده است.

يک مسابق? بي‌حساب و کتاب جنگ‌افزارهاي سايبري ميان دولت‌هاي جهان کليد خورده که در آن اين دولت‌ها بدافزارهايي را عليه هم برنامه‌ريزي و اجرا مي‌کنند. اخيراً BKA، سازمان مشابه FBI در آلمان، به صراحت برنامه نويساني را تبليغ کرد که براي استفاده در تحقيقات جنايي ويروس‌هاي «تروجان» مي‌نويسند. «هايپونن» اشاره کرد: «تا دو سال پيش اين کار غيرقابل قبول بود اما حالا هم? دولت‌ها، سرويس‌هاي امنيتي و نظامي‌ها آن را انجام مي‌دهند و همه موافق آن هستند.»

دو ماه قبل شرايط به گونه‌اي براي «جاناتان اونز» رئيس «ام. آي فايو» غيرقابل تحمل شد که از بي‌حاشيه بودن سنتي خود خارج شد. وي گفت: «گستر? اين اقدامات حيرت‌انگيز و در مقياس صنعتي است، چندين هزار نفر در اين فعاليت‌ها کار مي‌کنند». او اشاره کرد يکي از شرکت‌هاي بريتانيايي اخيراً در پي حمله هکرها به اين شرکت رقم حيرت آور 800 ميليون پوند را از دست داده است.

هيچ سازوکاري براي محدود کردن استفاده از ابزارها و جنگ‌افزارهاي جاسوسي سايبري وجود ندارد. اکنون دولت‌ها اين بحث را مطرح مي‌کنند که چاره‌اي جز پيوستن به اين مسابقه ندارند تا از شکست در امان بمانند. بدون وجود دورنمايي از توافق ميان آمريکا، چين و روسيه، اين سه مؤثرترين قطب‌هاي اينترنت (و در واقع مهم‌ترين توليد کنندگان جنگ‌افزارهاي سايبري)، دنياي وب در حال حرکت به سوي آب‌هاي متلاطم و بي رحمي است.


 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html